Wednesday, September 26, 2007

خودشناسي

خودشناسي

ما در هر حوزه‌يي كه فعاليت كنيم، هر علاقه‌يي كه داشته باشيم يا هر پروژه‌يي را كه به انجام برسانيم، به هر حال در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه اصل مهم موفقيت درتجارت آن برقراري ارتباطات است. در يك كسب و كار ما همواره با همكاران، مراجعان و مشتريان بالقوه تعامل داريم. روابط و تعاملات ما با ديگران در زندگي شخصي ما بارزتر است و مهم‌تر از همه اين است كه ما با خودمان مراوده داريم. همه ما فكر مي‌كنيم كه چطور با ديگران رابطه برقرار كنيم كه موثرتر و كارآمدتر باشند. در تمامي لحظات زندگي ما در حال تصميم‌گيري هستيم.در زندگي شخصي و زندگي كاري با اخذ تصميمات گوناگوني روبروييم كه همگي بر زندگي ما اثر گذارند. حالا شما براي اخذ تصميمات به چه معيارهايي توجه مي‌كنيد و هنگامي كه مي‌خواهيد تصميماتتان را ارزيابي كنيد، به چه مسائي توجه داريد؟ تصميم‌گيري و روابط ما با ديگران كاملا به يكديگر مربوطند. اگر بخواهيم تصميماتي بگيريم كه با ارزش‌ها و اهدافمان موافق باشند و انتظارات ما را برآورده كنند، بايد از خودمان شناخت كافي داشته باشيم و نيروهاي دروني‌مان را بشناسيم. وقتي كه اتفاقات بدي رخ مي د‌هند و زندگي به ما سخت مي‌گيرد، اجازه مي‌دهيم كه ارتباطمان با درون ومنابع الهام بخش دروني‌مان قطع شود. آن وقت است كه رنج مي‌كشيم و كارهايمان در ست پيش نمي روند. من بارها و بارها شنيده‌ام كه كارمندانم مي گويند وقت كافي ندارند و كار سنگين است و اينكه سقف كاري مورد نظر بايد تعيين كند كه آنها چقدر و چطور كار كنند. هيچ‌كس در برابر فشارهاي كاري و عصبي مصونيت ندارد. اما اگر بخواهيم بر زندگي خود و ديگران تاثير مثبتي بگذاريم و آن طور زندگي كنيم كه شايسته ماست، بايد وقت صرف كنيم و تلاش كنيم تا نيروي دروني مان را رشد دهيم تا بتوانيم به كمك آن با انرژي بالا و خلاقيت تصميماتي مناسب اتخاذ كنيم.
حالا شما چطور اين ارتباط و نيروي دروني را پرورش مي‌دهيد؟ چطور آن را تقويت مي كنيد؟ من خودم هنگامي كه كار در اداره سنگين است و همه سخت كار مي‌كنند، سعي مي‌كنم با برقراري يك ارتباط صميمانه و دوستانه با همكارانم اين ارتباط را تقويت كنم. گاهي اوقات هم بيرون مي‌روم و در سكوت قدم مي‌زنم. وقتي كه مدتي با خودم خلوت مي‌كنم مي‌توانم بهتر تصميم بگيرم. علاوه بر آن همگي ما بايد از معلمان و مربيانمان درس بگيريم تا بتوانيم با انجام كارهايي ساده اين ارتباط و نيروي دروني را تقويت كنيم. وقتي توانستيم با درونمان ارتباط موثري برقرار كنيم.، مي‌توانيم بهتر تصميم بگيريم و اين تدابير مناسب بر كيفيت روابط ما با ديگران اثر گذارند. معمولا وقتي ما اين ارتباط دروني ضروري را پرورش مي‌دهيم، بهتر مي‌توانيم از ملزومات مديريت آن موقعيت آگاه شويم. علاوه بر اين بهتر مي‌توانيم با مشكلات روبرو شويم و حلشان كنيم. با وجود اين ارتباط دروني، درونماي بهتر و شفاف‌تري از موقعيت‌ها پيش روي‌مان قرار مي گيرد كه با وجود آن مي‌توانيم با ابتكار و خلاقيت آن را به پيش ببريم . وقتي كه مي‌خواهيم تصميمي بگيريم، گزينه هاي متعددي پيش روي ماست، اما به نظر من بهترين انتخاب، آن است كه توانايي‌هاي ما را افزايش دهد و به خود ما، ديگران و آنهايي كه در جهت تحقق اهداف يك مجموعه و ارتقاي آن مي‌كوشند، آزادي عمل بيشتري بدهد. چند فاكتور وجود دارد كه توجه به آنها هنگام انتخاب گزينه‌هاي پيش‌رو، مفيد است:

خلاقيت:
يك انتخاب خوب شما را به خلاقيت و نوآوري تشويق مي‌كند و باعث مي‌شود كه به دنبال راه‌حل‌هاي پنهان برويد. علاوه بر اين احساس خوبي هم به شما دست مي‌دهد چرا كه در مي‌يابيد روحيه نوآوري‌تان تقويت شده است و از اين رو رضايتمند خواهيد بود.

امنيت و سلامت:
وقتي كه مي‌خواهيد تصميمي اتخاد كنيد بايد آينده‌نگر باشيد و ببينيد كه تاثير آن روي شما، همكارانتان و نسل آينده چيست؟ پيشنهاد اين آينده‌نگري را نداريم و به اثرات طولاني‌مدت يك تصميم توجه نمي‌كنيم و اغلب تصميماتي اتخاذ مي‌كنيم كه در كوتاه‌مدت اثربخش هستند اما تبعات آن در طولاني‌مدت روشن و شفاف نيست.

فزصت‌ها و اهداف
آيا اگراين گزينه را انتخاب كنيد، باز هم به فرصت‌هاي گوناگون دسترسي خواهيد داشت؟ آيا مي‌تواند فرصت‌هاي بيشتري برايتان فراهم كند؟ آيا علاوه بر اينكه نيازهاي احساسي شما را تامين مي‌كند، در نيل به اهداف شغلي هم موثر است؟

نتيجه
اگر تصميمي كه گرفته‌ايد، روند سخت و دشواري پيش‌رو داشته باشد، فقط يك چيز مي‌تواند شما را به ادامه راه تشويق كند؛ اينكه بدانيد پس از تلاش و كوشش فراوان به نحو احسن نتيجه خواهيد گرفت. اين انگيزه باعث مي‌شود كه اعتماد به نفس شما بالا رود و انرژي موجود در سيستم نيز افزايش مي‌يابد.

ارتباطات:
گاهي اوقات ما در كارمان يكه و تنها مي‌مانيم. ممكن است ديگران ما را تنها بگذارند يا خودمان احساس كنيم خيلي تواناييم و كمك ديگران را رد كنيم.اما بدانيد كه اگر با همكارانتان و ديگر منابع آگاه ارتباط داشته باشيم و تصميمي اتخاذ كنيم كه اين ارتباطات موثر، برقرار شوند و دوام داشته باشند، تصميم خلاق و عاقلانه‌يي گرفته‌ايم.

رضايت
وقتي كه در پايان روز تصميمات‌تان را مرور مي‌كنيد، خوشحال مي‌شويد و از اينكه اين‌چنين مديري هستيد به خود مي باليد يا اينكه سر در گم و عصبي خواهيد شد چرا كه كارها مثل كلاف سردرگمي به نظر مي آيند؟ اگر گزينه دوم صحيح است، بايد حتما در تصميماتتان تجديد نظر كنيد.

احساس و نيروي درون
و در آخر بايد گفت تصميماتي كه ارتباط شما با نيروي دروني و هسته اصلي وجودتان را تقويت مي‌كنند تصميماتي هستند كه بهترين نتايج را به دنبال خواهند داشت.

تصميماتي كه ويژگي‌هاي بالا را داشته باشند، خلاقيت شما راتقويت كنند، به كارهاي مفيد با اثرات سازنده طولاني مدت منجر شوند و به شما و همكارانتان رضايت و آرامش خاطر هديه كنند، بهترين‌هايي هستند كه پيش‌روي شما هستند. اين گزينه ها خالق انرژي هستند و آن را هدر نمي‌دهند. ما با اتخاذ آنها به آسودگي و آرامش مي‌رسيم چرا كه مي‌دانيم نتيجه هر چه كه باشد از سختكوشي، درايت و دورانديشي ما سرچشمه گرفته است.
ما خودمان نگارنده سطرهاي دفتر زندگي شخصي و شغلي مان هستيم. البته هر كداممان در معرض انواع فشارها، قدرت‌ها و جبرهايي هستيم كه تاريخ بر ما تحميل مي‌كند اما درعوض صاحب درايت و خلاقيت هستيم اين هنر را داريم كه با ديگران ارتباط برقرار كنيم. اين نيروها به من و شما ياري مي‌كنند كه كشتي زندگي‌مان را در اين جريان زندگي هدايت كنيم. جرياني كه گاهي بسيار متلاطم و خطرناك است . «فردريك داگلاس» يكي از سياه‌پوستاني بود كه قبل از جنگ داخلي امريكا براي نهضت آزادي سياهپوستان و مبارزه با بردگي فعاليت مي‌كرد. اين سخنران و مبارزه مشهور مي گويد: «حقيقت وجودتان را بشناسيد و در عين حال عمل كنيد و دست به كار شويد. براي نيل به آنچه مي دانيد راست و حقيقت استف خطر كنيد.»

مترجم: آذين صحابي

No comments: